• No Products in the Cart
  • No Products in the Cart
Marina de Haan
0
  • No Products in the Cart

‘Even los van de wereld’

  • Marina
  • okt 23, 2019
Wald De Transmissie

Stel je voor: je komt met een groepje mensen aan op het forteiland IJmuiden. Het is het einde van de wereld. Wat ga je doen met de tijd die nog over is? En hoe kijk je naar de mensen met wie je bent? Daar gaat de theatervoorstelling ’Wald’ van Theatergroep Transmissie over.

Nog meer dan een voorstelling is het een ’poëtische theaterervaring’, waarbij de locatie en het publiek de hoofdrol spelen. Het forteiland is volgens theatermakers Derk Stenvers en David Schwarz van Transmissie de ideale plek.

„Zo’n fort is tijdloos. De zee eromheen en de gigantische indrukwekkende industrie met alle rook, geeft het fort een dramatische setting. Bijna apocalyptisch”, vertelt Stenvers (27), die sinds zijn twaalfde gefascineerd is door het eiland voor de kust van IJmuiden.

„Vroeger ging ik vaak met de boot naar Newcastle. Dan zag ik het eiland liggen, toen vond ik het zo’n een vette plek. Ik wilde daar altijd al een keer iets doen. Een ’Wie is de Mol?’ ofzo. Nu maken we gewoon onze eigen versie daar van.”

De Transmissie bestaat uit de vrienden Stenvers en Schwarz. Ze kennen elkaar sinds de middelbare school in Bussum, hebben samen in de klas gezeten en deden samen aan theater. Schwarz koos daarna voor het Conservatorium in Rotterdam, Stenvers ging naar de Toneelacademie in Maastricht. Sinds december 2017 zijn ze een duo, waarbij Stenvers veel als regisseur werkt, maar ook speelt en schrijft. Schwarz is muziektheater performer en muzikant.

Kleuren
Als Transmissie kleuren ze bewust buiten de kaders. „We willen niet een ding doen, we zijn transmediaal, we willen theater met verschillende media maken”, legt Stenvers uit. Soms is dat een podcast, soms een voorstelling in een zaal of in een café. Steeds vaker is het theater op een bijzondere locatie.

Stenvers herinnert zich een foto van de Berlijnse Muur in 1983. In graffiti in het Duits stond de tekst: ’Lebe einzeln und frei wie ein Baum, aber brüderlich wie ein Wald’. „Leef zelfstandig en eenzaam als een boom, maar voel het bos gebroederlijk om je heen”, vertaalt Stenvers.

„David en ik zijn veel bezig met onze rol als mens in deze snel veranderende wereld. Met de klimaatverandering, die eraan komt, lijkt het soms alsof het vijf over twaalf is. De quote deed me denken aan de vraag: willen we ons focussen op ons eigen geluk of het geluk van de grote groep, het collectief? Daar komt die apocalyptische setting uit voort.”

De makers verlangen er naar om theater te maken op plekken waar mensen los staan van de tijd. Van die plekken waar mensen zich heel klein of juist heel groot voelen. „Het forteiland is zo’n plek, je komt even los van de wereld. Het kan hier jaar 0 zijn of 2019.”

Geheimzinnig
Eerder speelde Transmissie het stuk in Groningen op een dijk. „We hebben de voorstelling een beetje aangepast aan het forteiland. We willen de omgeving en de plek zo goed mogelijk gebruiken.” Daarom is de geschiedenis van het forteiland in details in de verhalen verwerkt.

Toch blijft Stenvers tijdens het interview geheimzinnig over de zogenoemde theaterervaring. „Ik praat een beetje om dingen heen”, geeft hij glimlachend toe. „Voor de bezoeker is het meer een beleving als nog niet alles bekend is.”

Wat hij wel meegeeft is dat het publiek een tocht maakt over het eiland met een koptelefoon op. „Je ziet ons als makers als je op het eiland aankomt. Wij geven wat instructies.”

Daarna zijn de mannen helemaal uit beeld. „Wij praten in de koptelefoon, maar je ziet ons niet. Met andere bezoekers ben je samen de voorstelling en die speelt zich, door de koptelefoon, letterlijk af tussen je oren. Het is een soort bewustwording: waar sta ik? Wie ben ik?”

Bron: Noordhollands Dagblad, oktober 2019
Foto: Sabine van der Vooren

YOU MIGHT ALSO LIKE