• No Products in the Cart
  • No Products in the Cart
Marina de Haan
0
  • No Products in the Cart

Aga de Wit baseert nieuw jeugdtheaterstuk in Velserbroek op ’Bestemming Onbekend’ van Paul Mosier: ’een letterlijke en metaforische reis’

  • Marina
  • okt 12, 2019
Aga de Wit

Voor Aga de Wit, theaterdocent bij Kunstform Velsen, is het boek ’Bestemming Onbekend’ van de Amerikaanse schrijver Paul Mosier ’een van de mooiste kinderboeken’ die ze ooit heeft gelezen. ,,Het is een letterlijke en metaforische reis.’’

In overleg met de Bibliotheek Velsen, waarmee Kunstform sinds een jaar gefuseerd is, heeft De Wit voor dit boek gekozen om er een jeugdtheatervoorstelling voor de Kinderboekenweek van te maken. Een voorstelling die niet alleen geschikt is voor kinderen vanaf acht jaar, maar ook gespeeld wordt door acht leerlingen, in de leeftijd van 14 tot en met 19 jaar, uit haar eigen theaterklas bij Kunstform.

Het boek – vertaald door Lydia Meeder – gaat over de 12-jarige Rider. Tijdens een lange treinreis van de westkust van de Verenigde Staten naar Chicago ontmoet ze allerlei mensen. ,,Er hangt een wonderlijke sfeer om haar heen. Ze reist alleen en heeft enkel haar rugzak en een doos bij zich. Over die doos doet ze heel geheimzinnig’’, vertelt De Wit, die ook kunstvakken geeft op basisscholen in de regio als vakdocent scholengroep.

Verbinden
,,De trein is voor twee dagen haar leefwereld. Daar slaapt ze, eet ze en komt ze mensen tegen. Een padvinder bijvoorbeeld, die gedichten leest.’’ Gedurende het verhaal komt het publiek steeds meer over Rider te weten. Zo heeft ze geen familie. ,,Toch ontdekt ze verbinding met de andere mensen in de trein. Ze ontdekt dat je je met iedereen kan verbinden.’’

Het is een reis van troost en van verbinding die aansluit bij het thema ’reis mee’ van de Kinderboekenweek. ,,Rider is op weg naar een nieuwe toekomst. De trein is een tussenstop van het ene leven naar het andere leven’’, legt De Wit uit. ,,Van de basisschool naar de middelbare school bijvoorbeeld. Het zijn allemaal overgangsmomenten die herkenbaar zijn. In de trein is die overgang duidelijk neergezet. Dat vind ik zo mooi aan het boek.’’

De Wit denkt dat iedereen overgangsmomenten in het leven heeft. Zelf had ze zo’n fase toen ze op kamers ging en terecht kwam op de theaterschool. ,,Je laat iets achter en weet nog niet wat er gaat gebeuren.’’

Betekenis
Vanwege de vele lagen in het verhaal is het boek, en daarmee ook het toneelstuk, ook voor volwassenen interessant. ,,Als je ouder bent, herken je de dubbele lagen.’’ Rider ontmoet in de trein onder meer Neal. Dat kan een luchtige ontmoeting zijn, maar Neal kan ook staan voor een mogelijk vaderfiguur dat ze niet gehad heeft. ,,Je kan het oppervlakkig zien of je herkent de diepere betekenis van het verhaal.’’

Het stuk wordt gespeeld door leerlingen uit de gemeente Velsen. ,,Het zijn best ervaren spelers’’, zegt De Wit trots. ,,Tijdens het doorlezen moest het verhaal eerst een beetje doordringen bij ze, daarna waren ze steeds meer onder de indruk.’’

De voorstelling heeft weinig hoofdrollen. Om toch alle leerlingen speeltijd te geven, is De Wit creatief aan de slag gegaan om een oplossing te bedenken. ,,Ik laat de spelers de gedachten van Rider vertolken. Alle spelers zeggen om beurten een stukje van haar gedachten.’’ De gedachten worden doorgesneden met echte scènes. Soms grijpen die scènes ook terug naar het verleden. De flashbacks worden op toneel gespeeld.’’

,,Ik vind het fantastisch om samen met jongeren toneel te maken. Het is mooi om te zien hoe leerlingen zich ontwikkelen. Echt mooi. Het is een dankbaar vak.’’

Bron: Noordhollands Dagblad, oktober 2019

YOU MIGHT ALSO LIKE