• No Products in the Cart
  • No Products in the Cart
Marina de Haan
0
  • No Products in the Cart

Portret – Floortje Lopes

  • Marina
  • mrt 20, 2019
Floortje Lopes door Marina de Haan

If you want to change the fruit, change the tree

Floortje Lopes is een ambitieuze jonge vrouw die met iedere vezel in haar gelooft dat purpose driven ideas de wereld kunnen verbeteren. Want de wereld heeft verandering nodig, vindt zij. “Veel mensen en bedrijven zijn bezig met hun eigen succes. En dat gaat vaak ten koste van anderen, van onze planeet. Als ondernemers hoeven we helemaal niet met anderen te strijden. Er is genoeg voor iedereen. Er is voor iedereen een markt, een ideale doelgroep en een oplossing.”

Met haar branding bureau Tree Full of Scones levert Floortje (1985) dagelijks een bijdrage aan mensen met vernieuwende ideeën. “Ik geloof dat mensen met een briljant idee, dat kan bijdragen aan verandering in de wereld, het verdienen om de grootst mogelijke impact te maken”, vertelt ze gepassioneerd.

Tree Full of Scones is gespecialiseerd in merkcreatie en strategie. Het bedrijf combineert merkstrategie, marketing en design. Naast het verzorgen van branding voor bedrijven, geeft Floortje ook regelmatig masterclasses en workshops. Daarnaast coacht ze ondernemers die net voorbij de opstartfase zitten en naar het volgende level willen gaan. “Als een ondernemer een idee heeft dat impact kan maken op onze wereld, dan ben ik het aan mezelf en aan onze wereld verplicht om die persoon te helpen. Ik krijg veel energie om bij mensen eruit te halen wat erin zit en dan vooral de potentie te ontdekken die zij zelf nog niet gezien hebben.”

Verbinden vanuit authenticiteit

Branding is volgens Floortje een combinatie van consumer behaviour, marketing, vormgeving en conceptueel denken. “Als je branding, de fundering van je business, niet klopt, dan ben je erg hard aan het werk. Branding is de eerste cruciale stap. De kracht van branding is enorm. Het is de basis van alles.” Met branding focust Floortje op authenticiteit en een eigen verhaal. “Vanuit dat verhaal, kan je pas echt verbinden. Jij bent al je merk. Ik hoef het niet te bedenken. Het zit al in jou. Belangrijk is wel om een merk te creëren en te bouwen dat groter is dan jij. Dus wel geïnspireerd op jou en je verhaal, maar niet afhankelijk ervan.”

Floortje legt het zo uit: “Als je je wortels, jouw kern, goed plant en verzorgt, dan kan je uitgroeien tot een sterke boom. Als de resultaten van je bedrijf niet zijn zoals je wilt, moet je iets veranderen. En die oplossing zit vaak niet aan de oppervlakte. If you want to change the fruit, you need to change the roots.” De scones in haar bedrijfsnaam zijn als gebakjes, als cadeautjes. “Als je alle stappen goed uitvoert kan je duurzame boom groeien mét impact, winst, klanten, vriendschappen en voldoening.”

Connecties tijdelijk verloren

Soms hebben ondernemers een zetje in de juiste richting nodig of moeten ze flink tegen de muur lopen voordat er verandering ontstaat. Floortje is op haar 23ste tegen die figuurlijke muur gelopen. Ze werkte destijds op de vloer in een schoenenwinkel, in plaats van voor een baan te gaan die paste bij mijn opleiding. “Ik was de controle over mijn leven kwijt. Ik gaf op: mijn talenten, mijn dromen, mijn ambities.” Ze sloot zich af van alle connecties van buitenaf. Maar vooral ook van de connectie van zichzelf. Om controle over haar leven terug te krijgen, besloot ze om te stoppen met eten.

“Als ik niet was vastgelopen, als de pijn niet groot genoeg was, dan was ik waarschijnlijk gewoon op die voet doorgegaan”, vertelt ze eerlijk. “Om anorexia te hebben moet je heel sterk zijn. Dat heb ik achteraf wel ervaren en begrepen. Om niet te eten, moet je een heel krachtige mind hebben. Ik heb destijds mijn mind dus alleen destructief ingezet.”

Haar mind fascineert haar nog altijd. “Ik ben gaan onderzoeken waarom ik niet op mijn eigen kracht vertrouwde en hoe ik mezelf beoordeelde. Door al die mechanismen bloot te leggen, maak ik nu andere keuzes.” Tijdens de reis naar zichzelf ontdekte ze dat ze nooit een connectie met anderen kan hebben als ze geen connectie heeft met zichzelf.” Langzaam maar zeker is ze tot de kern gekomen en is ze gaan staan voor wie ze is, met al haar kwetsbaarheden. “Pas dan kan je een échte connectie maken. Vanuit die ervaring heb ik onder andere mijn eigen branding systeem ontwikkelt.”

Haar opgeloste eetstoornis blijft relevant in de keuzes die ze maakt. “Hoe ik obstakels overwin, hoe ik hobbels neem. Wat er ook komt, ik weet dat ik het aankan. Ik wil mezelf niet laten tegenhouden door mijn gedachten. Ik laat me niet leiden door angst, maar kom juist vanuit vrijheid.” Screw it, let’s do it is zo’n beetje haar lijfspreuk geworden.

Do it anyway

Een quote in dezelfde categorie is feel the fear, and do it anyway. Want het is niet zo dat Floortje nooit angst, twijfels of onzekerheden heeft. Het gaat om hoe ze er mee omgaat. Met deze quote motiveert ze zichzelf, maar het is ook een tip voor ondernemers die het spannend vinden om hun droom na te jagen. “Natuurlijk is het spannend. Je moet risico’s durven nemen als ondernemer. Maar als je het eenmaal gedaan hebt, zal je zien dat het wel meevalt. Either you win or you learn.”

Floortje heeft altijd veel visie gehad voor haar onderneming. “Ik weet goed waar ik heen wil, ik zie het grote plaatje.” Haar valkuil is echter dat ze de hele weg uitgestippeld wil zien. “Bijvoorbeeld: als ik van Amsterdam naar Rotterdam rijd, dan zie ik Rotterdam niet liggen. Als ik met mist rijd, dan zie ik maar een paar witte strepen. Maar daarna komen de volgende strepen. En dan de volgende.” Ze wilt hiermee aangeven dat je niet de hele weg hoeft te zien om vooruit te gaan. Focus op de eerste drie stappen, daarna zullen de volgende stappen komen.

Snel schakelen

“We denken vaak in risico’s. We denken in: wat als het niet lukt? Maar ga het gewoon doen. Zorg er wel voor dat je je doel helder hebt en dat je weet welke richting je op wilt. Vraag jezelf af of je je nog in de richting van je doel beweegt. Is dat niet het geval? Corrigeer dan gelijk. Anders stagneer je en kom je er helemaal nooit.”

Die snelle manier van schakelen en keuzes maken is karakteristiek voor Floortje. “Mensen zeggen vaak dat ze geen keus hebben. Maar je hebt altijd een keus. Situaties zijn helaas niet zo dat je altijd tussen goed of slecht kan kiezen, dat zou natuurlijk heel makkelijk én ideaal zijn. Soms moet je kiezen tussen slecht en slecht. Er zijn altijd consequenties. Maar een keus is het wel. En als je dat beseft, neem je in ieder geval wel weer volledige ownership over je leven en bedrijf en sta je in jouw kracht.”

The world needs it

Floortje staat zelf regelmatig stil bij de keuzes die ze maakt. “Ik vraag me regelmatig af: wil ik vandaag nog verder met mijn bedrijf? Ja? Dan ga ik er helemaal voor!”

Iedereen heeft volgens Floortje een uniek talent. “Vanuit dat talent kan jij mensen helpen. The world needs it!”

Dit portret is in het Engels geplaatst op de website van Creative Women Collective
Foto: Sanne Nadine Hes

YOU MIGHT ALSO LIKE